به گزارش مشرق، علیرضا منظری درباره کسب درآمد توسط کشور به روشهای غیر از اتکاء به درآمدهای نفتی، اظهار داشت: با توجه به اینکه طبق تأکیدات مقام معظم رهبری موضوع اقتصاد مقاومتی باید در دستور کار باشد، لازم است اتکاء به درآمدهای غیرنفتی را پیگیری کنیم.
وی تأکید کرد: حتی اگر قیمت نفت هم زمانی باز افزایش یابد، باز باید در راستای حذف اقتصاد نفتی، به دنبال درآمدهای دیگر باشیم و در این راستا کشف مزیتهای کشور و استفاده از آنها امری ضروری است.
نماینده سابق ایران در ایکائو با بیان اینکه ارائه خدمات هوانوردی به هواپیماهایی که از فضای کشور استفاده میکنند، میتواند یکی از منابع اخذ درآمد باشد، گفت: در بخش حمل و نقل هوایی میتوان به موضوع عبور هواپیماهای خارجی از فضای کشور و درآمدزایی از این محل اشاره کرد.
وی با اشاره به موقعیت مناسب جغرافیایی ایران در منطقه، اظهار داشت: در این راستا پس از اتفاقات کشور اوکراین و فعالیتهای داعش در عراق، استقبال ایرلاینهای خارجی از فضای ایران افزایش یافت.
* درآمد حاصل از پروازهای عبوری در اختیار حاکمیت قرار گیرد
نماینده سابق ایران در ایکائو افزود: مالکیت فضای کشور همانند نفت، در اختیار دولت است، با این تفاوت که مالکیت نفت مربوط به حاکمیت و انفال عمومی تلقی میشود، باید برای کشف، تولید و انتقال آن هزینه کرد، اما در مورد استفاده از فضای کشور این مورد مصداق ندارد؛ فضای کشور در اختیار حاکمیت است و میتواند اجازه دهد، هواپیماها پرواز کنند و با ارائه خدمات هوانوردی مختصری که در اختیار پروازهای عبوری قرار میگیرد، این امکان درآمدی برای دولت ایجاد میشود.
منظری در پاسخ به این سؤال که چرا از این امکان در حال حاضر به خوبی استفاده نمیشود، بیان کرد: فضای هوایی کشور در اختیار شرکت فرودگاههای کشور است و این شرکت پس از اخذ درآمد از این محل، به عنوان یک شرکت دولتی آن را به مصارف داخلی خود میرساند، در حالی که اگر این موضوع به طریق صحیح و مناسب مدیریت شود، میتوان از این درآمد استفادههای بهتری داشت.
این کارشناس حمل و نقل هوایی افزود: درآمد حاصل از این محل میتواند به جای آنکه هزینه امور جاری شرکت فرودگاهها و سرمایهگذاری در فرودگاههای زیانده شود که بازگشت سرمایه هم ندارد، باید در سرمایهگذاریهای جدید استفاده شود تا خروجی مناسبتری داشته باشد.
نماینده سابق ایران در ایکائو بیان کرد: همان طور که فضای کشور در اختیار دولت و حاکمیت است، باید منابع درآمدی حاصل از آن محل هم در اختیار دولت و حاکمیت قرار گیرد و این درآمد به عنوان درآمد ملی توسط حاکمیت که در بخش حمل و نقل هوایی، سازمان هواپیمایی کشوری است، استفاده شود.
* اختصاص بخشی از درآمدهای حاصل از پروازهای عبوری به نوسازی ناوگان هوایی
معاون اسبق سازمان هواپیمایی اظهار داشت: لازم است سازمان هواپیمایی کشوری درآمد حاصل از پروازهای عبوری از فضای کشور را به طور مناسب در کشور توزیع کند.
نماینده سابق ایران در ایکائو افزود: بخشی از منابع حاصل از این درآمد باید صرف ایجاد زمینههای پرواز ایمن برای هواپیماها باشد و بخشی دیگر در اختیار فرودگاههای مناطق محروم قرار گیرد.
منظری ادامه داد: بخش دیگر از درآمد حاصل از این محل باید در اختیار نوسازی ناوگان هوایی به عنوان تسهیلات قرار گیرد، یا در نوسازی تجهیزات هوایی به کار گرفته شود و بتوان امکان خوبی برای پرواز هواپیماها در فضای کشور فراهم کرد.
این کارشناس حمل و نقل هوایی ادامه داد: در مجموع باید از این سرمایه ملی، برای سرمایهگذاری در بخش هوانوردی استفاده شود که امکان مناسبی در کنار کاهش اعتبارات خواهد بود.
* رصد کامل امنیتی عبور هواپیماها از فضای کشور
وی درباره مباحث امنیتی عبور هواپیماها از فضای کشور بیان کرد: در کنار آنکه باید به مسائل امنیتی در این باره توجه شود، اما ذکر این نکته هم ضروری است که در بخش هوانوردی سازمان جهانی هواپیمایی (ایکائو) مقرراتی را وضع کرده است و تمام هواپیماهای دنیا در چارچوب این مقررات از فضای دیگر کشورها استفاده میکنند.
منظری بیان کرد: قطعاً هواپیما برای پرواز از فضای کشور مشکل امنیتی ایجاد نمیکند، زیرا در قالب سیاستها و استانداردهای بینالمللی قید شده ایکائو، باید این گونه پروازها انجام شود.
نماینده سابق ایران در ایکائو ادامه داد: فقط اگر در کشوری موضوع جنگ مطرح باشد، ایکائو وارد شده و در استانداردهای بینالمللی خود قوانین متفاوتی خواهد داشت و این گونه پروازها تابع مقررات دیگری خواهد بود.
منظری با تأکید بر اینکه پرواز هواپیما از فضای کشورها به همین سادگی انجام نمیشود، اضافه کرد: طبق استانداردهای ایکائو از مدتها قبل در لیستها و برنامههای پروازی، پروازهای عبوری قرار میگیرد، کشور مقابل که اجازه پرواز از فضای خود را صادر میکند این برنامهها را تعیین کرده ضمن آنکه پرواز از مبدأ هواپیما به تمام مراکزِ کنترلِ پروازِ کشورهایی که از آنجا عبور انجام میشود، اعلام میشود، موقعیتهای مختلف جغرافیایی نیز اعلام میشود و زمانی که هواپیما از مرز کشور وارد شد، به مرکز کنترل اعلام میشود که هواپیما با مشخصات مذکور وارد مرز شده است و کنترلرها اجازه میدهند، هواپیما با آن مشخصات عبور کند و این کنترل با رادار با دقت انجام میشود.
منظری افزود: همچنین در کنار این قوانین، واحد پدافند هوایی هر کشور که وظیفه حفاظت را بر عهده دارد این پروازها را رصد و مانیتور میکند و نظارت بر ورود و خروج هواپیماها وجود دارد بنابراین هواپیما به سادگی نمیتواند خارج از این سیستم وارد شده و مشکل امنیتی ایجاد کند.
* لزوم کاهش نقاط ممنوعه پروازی و کوتاه شدن مسیرهای هوایی
نماینده سابق ایران در ایکائو با تأکید بر اینکه لازم است بخشی از نقاط ممنوعه پروازی در کشورمان کاهش یابد، اظهار داشت: در مسائل امنیتی باید همه قوانین رعایت شود و با نگاه رعایت قوانین، اجازه پرواز هواپیماها از فضای کشور صادر شود.
این کارشناس حمل و نقل هوایی افزود: طبیعتاً مسیرهای هوایی که برای پروازها تنظیم میشود، میتواند مسیرهای کوتاهتری باشد و کمک کند به اینکه پرواز بیشتری از فضای کشور عبور کند؛ طبیعی است هر چه این نگاه امنیتی کمتر باشد، مناطق ممنوعه پروازی و طبیعتاً طول مسیرهای عبوری کاهش یابد، در جذب بیشتر پروازها و درآمد بهتر کشور تأثیر به سزایی خواهد داشت و این مصداق تکیه بر درامدهای غیرنفتی است.
معاون اسبق سازمان هواپیمایی با تأکید بر اینکه میتوان به جای اقتصاد نفتی از مزیتهای کشور درآمدزایی داشت، استفاده از ظرفیت فضای کشور را از مصادیق اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: درآمد حاصل از این محل میتواند به نوسازی ناوگان و توسعه فرودگاههای محروم اختصاص یابد.
منبع: فارس